söndag 23 januari 2011

Humor

Jag läste just en jobbannons för ett jobb som jurist i en kommun nära mig. Bland kvalifikationerna stod listat "Ska ha humor". Vad för sorts humor undrar jag? Vem bestämmer vilken humor det ska vara? Det stod inte ens "önskvärt med humor". Det var ett krav. Ska. Är det prutt och bajs skämt som avses? Torr humor? Underfundig humor? Frågorna blir oändliga för mig. En annan har ju råkat ut för en chef som bad mig le mera. Jag behövde inte ta hoppsasteg, sa hon, men jag behövde för fan le mer. Hon hade prutt och bajs humor. Det hade inte jag. Vidare stod det att denna jurist skulle "bidra till arbetsplatsens trevnad". Vem vill i n t e bidra till arbetsplatsens trevnad? Mycket märkligt formulerad annons.

2 kommentarer:

NEWYORKMAMMAN sa...

Är det ens "PC"?

Hanna Lans sa...

Det borde verkligen inte vara pk. En sak är väl om man som sökare hellre vill känna att den man har framför sig har glimten i ögat, än en surmulen sak, men att skriva det i annonsen så uttryckligen? Det borde inte vara ok.