torsdag 6 januari 2011

Men ärligt talat..!?

Nu är jag mäkta förbannad. En manual för hur kvinnor ska undvika att bli våldtagna? Vad sägs om en manual för föräldrar hur man uppfostrar sin pojke till att inte bli våldtäktsman? Eller en manual för män hur de ska undivka att bete sig om "lusten faller på"? Eller en manual för andra män hur de ska hindra "dåliga" män att våldta? Behövs det verkligen en manual för hur offer ska bete sig för att inte bli offer? Skuldbelägger vi inte ytterligare då? Jo, det gör vi. Tipset om att kvinnor aldrig ska bli berusade för att de då är lättare byten gör mig så förbannad att jag vill supa Katerina riktigt full och putta ut henne i Stockholmsnatten och se vad som inte kommer hända. Jag förespråkar inte dåliga alkoholvanor, men vad F-N snacka om att begränsa kvinnor. Morr!

4 kommentarer:

NEWYORKMAMMAN sa...

Hon som är en sådan stark kvinna...
Har du länkat till hennes blogg i dina inställningar(jag vet in´te vad det heter!). Man kan göra det hos mig, då får hon se att jag har länkat och kanske går in och kikar på min blogg. Maila henne iallafall.
/Newyorkmamman, om du undrar
www.blogg.aftonbladet.se/newyorkmamman

Hanna Lans sa...

När jag highlightar sådär så har jag innan fått en förfrågan om vad jag ska länka till i inställningarna. Är det det du menar? Jag vet inte om hon kan se det, eller om man från hennes artikel kan länka direkt. Ska kolla upp om jag gör rätt. Klart reaktioner ska synas!

www.blogg.aftonbladet.se/newyorkmamman sa...

Nu har jag läst hennes lista och jag tycker nog att det inte är så dumt ändå. Hon skriver ju trots allt inte att kvinnor ska ge upp sin kvinlighet utan snarare att vi ska använda vårt sunda förnuft. Undvika att gå ensamma, ha vapen, etc. Det är bra råd tycker jag. Man kan se det som att hon ger kvinnan större makt: hon är förberedd, hon kan försvara sig. Sedan undrar jag hur mycket det är en uppfostringsfråga. Är det trots allt inte så att det är män som är sjuka och störda som begår våldtäkt? Något fel i hjärnan alltså. Vi uppfostrar ju själva pojkar, du och jag, så det ligger nära hjärtat. Jag har tänkt så många gånger: tänk om min som blir hustrumisshandlare eller gör kvinnor illa på något sätt. Onekligen skulle jag ta på mig en otroligt stor del av ansvaret och skulden.
Men fortsätt morra så morrar jag tillbaka! Kram.

Hanna Lans sa...

Jag tycker att sunt förnuft är fantastiskt bra. Men jag efterfrågar en lista för män, hur de ska bete sig. Som en kommentar jag läste någonstans om samma ämne, som jag tyckte sa det så bra: En manual över hur män ska undvika att använda guldklockor för att det ökar risken att bli rånad, eller att inte sätta sig i en tunnelbanevagn där det endast sitter en man och att denne man har större muskler än dig själv... HAhaha, DET skulle jag vilja läsa om. Men det lär väl inte hända det här århundradet. Morr som sagt!