lördag 27 oktober 2012

Jamen varför inte

Det sker en del nu vad gäller språket. Debatten om hen. Som jag inte håller med om. Jag anser inte att problemet ligger i könsbetsämmandet, problemet ligger i att det anses vara bättre att vara det ena framför det andra. Det problemet kan vi inte kringgå genom att hitta på ett sk könsneutrum.

Men det här om F.Kr?

Hur kan jag inte ha tänkt på detta förut? Det ligger ju egentligen helt i linje med sådant jag brukar fundera över. Jag älskar historia och tror inte på att utrota alla rasistiska ord ur gamla texter, däremot tror jag på att inte upprepa dem idag. Men igen, det här med F.Kr. Klart vi istället ska skriva före vår tideräkning. Eller något annat lämpligt. F.Kr. bestämmer ju för en hel värld att det är Jesus vi ska räkna ifrån. Jaha. Men långt ifrån alla vill tvingas in i ett kristet fack.

Så, jag ogillar hen, men jag gillar bort med F.Kr.

Nu dekorera klart för sonens Halloweenparty.

Inga kommentarer: