söndag 13 juli 2014

Här och nu

För någon vecka sedan fick jag boken Här och nu av Eva Ludvigsen hemskickad till mig som recensionsexemplar, himla kul tycker jag. Det visade sig vara en feel-good med några mörkare stråk. Den påminde mig om en annan bok jag läst och efter att jag funderat en stund så kom jag på det, Katarina Perssons 90 minuter. Precis som denna så utspelar sig även den här till stora delar i USA och både språket och berättelsen är lustfylld, lättläst och livlig. Kanske inte inte konstigt att de båda givits ut på samma förlag tidigare? :)

Ingrid väljer att resa runt i världen under ett år för att träffa mannen i sitt liv. Hon har en stark känsla av att han finns därute och att hon på detta sätt kommer att råka på honom. Och det gör hon såklart, på en hästgård i Montana. Här finns starka karaktärer och många dialoger. Jag är inget dialogfreak, men måste säga att Eva lyckats riktigt bra med att även få mig att gilla det. Alla har sin egen röst och allt hakar i varandra på ett trovärdigt sätt, så jag tänker att de som verkligen gillar dialog kommer få sitt lystmäte här.

Som jag skrev så har berättelsen några mörkare stråk, men om jag går in på dem så tycker jag att jag avslöjar för mycket eftersom de är bärande för historien. Så ni får helt enkelt läsa själva!


1 kommentar:

Kati sa...

Spännande, jag läser den just nu!! :) Vad lustigt att höra att du tyckte vi liknade varandra :D