söndag 27 november 2011

Jag går igång

Åh, hemliga skrifter skrivna med vacker handstil. Flera hundra år gamla. Nu dechiffrerade med hjälp av en dator. Det där sista förtar något av den romantiska bilden jag har runt hemliga texter, men visst, utan datorn hade det kanske inte gått att få reda på vad det stod i texten. Själv har jag hittat almanackor från 1897 och framåt på sidovinden. Snyggt ihopbuntade med brunt snöre och inlagda i en låda med speciell låsanordning. Skriven på hemligt språk. Hemligt för mig i alla fall. Säkerligen rör det sig om vanlig stenografi. Och handlar säkerligen inte om ockulta ritualer, utan snarare om hur mycket mjölk kostar eller något annat trist. Eller? Kan någon läsa vad som står och berätta för mig?


Den översta är från 1931 och den understa från 1928.

9 kommentarer:

Joanna Björkqvist sa...

Jag tror också att det är stenografi, men kan tyvärr inte det. Jag jobbade en gång i världen med sekreterare som var grym på stenografi och hon sa att grunden lär man sig, men sedan skapar sig snart en egen stil och då är det förstås ÄNNU omöjligare för någon annan att tyda krumelurerna...

Lovable sa...

Blev så nyfiken att jag tryckte nosen mot skärmen för att kunna se, men icke. Kan inte vara dig behjälplig. Tror också på stenografi. Så såg det alltså ut när Astrid Lindgren skrev. Hon stenograferade manus i första utkast har jag läst. Jag är också inne på spänning och gåtor, kanske ska se om Da Vinci-koden idag. Utmärkt inspiration! Can you keep a secret and never say it again-liksom?

mamman sa...

Jag kunde stenografi en gång i tiden, men det är som Joanna säger, man utvecklar sin egen stil o gör förkortningar, men en driven stenograf kan sannolikt utläsa vad som står. Ett rakt kort streck betyder och, men tyvärr .....

Annika, Bokplantan sa...

Det är ju grymt spännande! Måste erkänna att jag är väldigt avundsjuk på dig som hittar sånt här på vinden.

Hanna Lans sa...

Hmm ... Nu blir jag ju ännu mer nyfiken! Måste ha tag i någon som kan se om det går att uttyda något öht.

Annika: Glöm inte att sex stycken spöken övervakar varenda steg jag tar ... Ganska påfrestande. ;)

camillos sa...

Näpp, jag fattar inget. Men vad spännande! Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig tyda de där krumelurerna!

Hanna Lans sa...

Men åååhh, jag måste ju ha hjälp ju!! Ingen som vet?

Anonym sa...

Vild gissning här, men det jag kommer att tänka på när jag ser bilderna är en bondedagbok. Anteckningar om sådd/grödor osv under vår sommar verkar rimligt.

Hanna Lans sa...

Anonym: Mannen som har skrivit noteringarna var kartritare, bibliotikarie och politiker. Inga djur eller grödor i närheten. Jag har sett andra noteringar ang. småsummor (med dagens mått mätt) pengar som det också står ett namn bredvid. Som om någon lånat pengar eller ska betala för något. Min första gissning är alltså att det handlar om något sådant. Men varför stenografera vissa saker men inte andra?